Tuesday, August 16, 2011 By: Farhana

Sikap Pemandu Malaysia

Assalamualaikum....

Sekarang ni ramai yang da ada lesen kereta dan motor... Pada pendapat aku, lesen ni agak penting.. kalau ada kecemasan, at least kita tau cara nk memandu dan sebagainya...

pernah tak kita lihat dan perhati cara rakyat malaysia memandu?? pada aku, sikap pemandu di malaysia tak la berapa baek sgt... aku xmaksudkan smua, tp sebahagian besar pemandu kat malaysia gopoh, cepat marah, suka maki hamun dan mcm2 lagi...

al-kisahnya, td aku naek bas nk balik rumah... masa bas tu lalu kat depan hospital ampang, berlaku kesesakan skit... ada kete blok laluan tu... masa aku lalu, da terpampang papan tanda dilarang hon...

tanda ni besar dan terang berada kat jalan depan hospital

so, smua orang yang memandu ni boleh pikir... kita xleh hon depan hospital sebab kena utamakan keadaan pesakit kat hospital tu... tp malangnya, sebabkn berlaku kesesakan skit td, smua kete pakat hon ramai2... aku agak, mesti ramai yg maki hamun dalam kete masing2 tu... dorg ni xpk ke ada pesakit kat dalam hospital tu... bazar ramadhan pun dekat area situ jugak, sebab tu la jalan sesak... oooo, tau nk beli je, time jalan sesak xsuke plak... adoii~~

aku penah g beberapa negara asia tenggara yg lain... contohnya, pemandu di singapura memandu dgn berhemat... bukan aku nk puji negara laen dan kutuk negara sndiri, tp ini kenyataan... pemandu kat tmpat lain berhemat.. di indonesia, memang dorg cara pemanduan dorg agak menakutkan, tp dorg ada timbang rasa... kete parking kat tepi jalan besar pun xpe, xde sape akn hon... mcm tu la bagus...

xyah citer jauh sgt... ayh aku sndiri pun bawak kete laju... aku pun jadi takut... marah2 dalam kete tu perkara biasa.. adoi~~

konklusinya, kita nk memandu kena la ada timbang rasa dan rasa sabar.. aku suka kalau along n mak aku yang bawak kete.. rileks je.. sesak pun xpe...

so, pandu berhemat, jiwa selamat :)

0 orang cakap:

Post a Comment